Tiergarten Schönbrunn odc1

W minionym roku nie planowałam żadnych wyjazdów zagranicę.

O takim nawet nie śniłam… Nawet gdy gdzieś tam, po kątach pawilonów i zaułkach ścieżek ZOO zaczęły pobrzmiewać plotki, pogłoski i dywagacje nie zwracałam na nie większej uwagi. Na pewno nie ja. A już na pewno nie w tym roku. Pewnie nigdy… (Chyba pierwszy raz od wielu lat udało mi się dobrze odrobić pracę domową z „życiowej pokory”. A może po prostu w Polsce trudniej jest marzyć. Grunt, że z mojego rozhukanego nieskrępowania w marzeniach z „Weterynaryjnej wyprawy dookoła świata”, gdzie wszystko było możliwe, i co więcej- faktycznie się spełniało, niewiele pozostało).

Tymczasem okazało się, że jadę. Właśnie ja. Na szkolenie dotyczące treningu behawioralnego słoni! Do Wiednia. Do Tiergarten Schönbrunn. Jednego z najlepszych ogrodów zoologicznych w Europie!

DSC_9269Wiedeń- miasto walca, Straussa i kamiennych lwów

Do samego końca ciężko było mi w to uwierzyć. Gdy już nie mogłam mieć żadnych wątpliwości, czy to przypadkiem nie jest wyjątkowo okrutny (czyt. wyjątkowo udany) żarcik niesfornego ambulatorium, pojawił się dyżurny przedwyjazdowy lęk pt „obożebożeboże nie zdążę na: prom/pociąg/autobus/samolot/”, który, po szczęśliwie zakończonym „levelu no 1” płynnie przechodzi w „ojenyjenyjeny na pewno nie znajdę/zgubię się/zabłądzę/spóźnię się na przesiadkę!”

NIC! Nie mam w sobie nic z nonszalancji starych obieżyświatów, przechadzających się swobodnie po monstrualnych portach lotniczych, w zawadiackich kapeluszach i stylowych marynarkach, obywateli świata, włóczykijów XXI wieku😛 Za to jak wielka jest moja radość, gdy ostatecznie usiądę w docelowym środku transportu🙂 Z kojącą świadomością, że teraz już tylko katastrofa komunikacyjna może zagrozić mojemu dotarciu do celu🙂

Gdy więc finalnie odmeldowałam się w autobusie nie pozostało mi nic, jak tylko delektować się chwilą i oczekiwaniami :) Najpiękniejszy prezent gwiazdkowy jaki mogłam sobie wymarzyć. Mój pierwszy wyjazd służbowy🙂 TAKI!!!

DSC_9160Pałac Schönbrunn

A po całonocnej jeździe- pomaszerowałam do ZOO, skonfrontować wyobrażenia z rzeczywistością.

Wiedeńskie ZOO jest najstarszym działającym ogrodem zoologicznym na świecie (otworzone dla zwiedzających jeszcze jako cesarska menażeria w lipcu 1752roku), a wraz z otaczającym go kompleksem parków, ogrodów, oraz pałacem Schönbrunn w 1996 roku zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Nieduże- 17ha, jest domem blisko 8,5 tysiąca zwierząt z ponad 700 gatunków.

Koniec suchych faktów. Czas na fotostory, wraz z euforyczną „piosenką wyjazdu”.

Schönbrunn ZOO może się poszczycić zjawiskową kolekcją zwierząt. Oprócz tak „oczywistych” i „must have” gwiazd jak lwy, tygrysy, słonie, czy żyrafy, mają tu dużo rzadziej eksponowane w Europie pandy wielkie, misie koala czy pingwiny cesarskie. Osobiście najbardziej ekscytowałam się możliwością zobaczenia wilków arktycznych i mhorów… ale jak powszechnie wiadomo- dziwna jestem🙂

DSC_8653

DSC_8660

Zarówno misie koala, jak i „misie panda” nie są tak naprawdę najwdzięczniejszymi stworzeniami do fotografowania. Z moich, co prawda nielicznych, obserwacji wynika, że w ogrodach zoologicznych zwykle tylko śpią lub jedzą. Pamiętajmy jednak, że piszę w końcu o koalach i pandach wielkich- one wszystko robią przesłodko. Nawet „Uparcie-Nie-Chcą-Się-Odwrócić” przesłodko.

W tym miejscu, jako coraz bardziej „patriotyczny” ZOO-pracownik, czując się zobowiązana do podkreślania sukcesów tych instytucji, dodam, że wiedeński ogród zoologiczny jest pierwszym w Europie, któremu udało się rozmnożyć pandy wielkie metodą naturalną. Yang Yang i Long Hui (prawdopodobnie nie najlepiej wybrane imię dla pana pandy) są rodzicami Fu Long, Fu Hu i Fu Bao.Fu Hu znaczy „szczęśliwy tygrys”, Fu Bao „szczęśliwy lampart”. W Wiedniu widać lubią wielkie koty🙂

To niestety nie jest mój film- Fu Hu już nie mieszka w Wiedniu… ale jak on się przesłodko wspina!!!

DSC_8680

Pandy małe… prawie tak ładne jak łódzka Ofelia i Oshini😛

DSC_8684

DSC_8786

Utrzymywanie niedźwiedzi polarnych w niewoli zawsze budzić będzie ogromne kontrowersje… bo jak tu zapewnić godne warunki życia tym niezwykłym nomadom północy, największym lądowym drapieżnikom na Ziemi. W Wiedniu dwa niedźwiedzie mają do dyspozycji wybieg o powierzchni 1700m2. Baseny wkomponowane w ściany poświęconego terenom okołobiegunowym pawilonu Polarium, przez co można również podziwiać pływające niedźwiedzie.

DSC_8788

DSC_8860

DSC_8863

DSC_8864

DSC_8866lunch’yk-brunch’yk

DSC_8821dziwna to zabawka… ale jedni kocyk❤ inni dywanik

DSC_8826

DSC_8827

DSC_8828łapusie!!!!❤

DSC_8830

DSC_8848pingwin cesarski

DSC_8805pingwin peruwiański, pingwinem Humboldt’a  zwany

DSC_8806

DSC_8802

DSC_8796

DSC_8781niedźwiedź peruwiański sive andoniedźwiedź okularowy

DSC_8949

Ponieważ cały wyjazd poświęcony był słoniom zdjęć o jakiejkolwiek wartości estetycznej na karcie pamięci jak na lekarwsto… Takie paradoksy w zasadzie przestały mnie już zaskakiwać.

DSC_8940

DSC_8946

DSC_9152

Malutka Iqua ma 3 lata i jest córeczką wiedeńskiej słonicy Tongi i dzikiego słonia z Afryki. Rodzice nigdy się nie spotkali. Iqua jest pierwszym słoniątkiem urodzonym dzięki sztucznej inseminacji mrożonym nasieniem.

DSC_9153

DSC_9053Lwy nie były skore do pozowania.

DSC_9054

DSC_9061Portret batikowany szybami.

DSC_8695To nie jest moja estetyka, ale posąg, wśród osób, które już te zdjęcia oglądały przedpremierowo, znalazł swoich entuzjastów.

DSC_8896Tygrysy syberyjskie

DSC_8914

DSC_8907

DSC_9051

DSC_9040gepardy mają na wybiegu wyciąg, dzięki któremu czasami muszą ścigać swój obiad

DSC_9045

Na koniec przecudny, tajemniczy zwierz, który zdziwił mnie tak samo silnie, jak zachwycił. Podróże kształcą🙂

DSC_8761

Ciąg dalszy nastąpi🙂


Skomentuj

